Už ste počuli, že „na staré kolená“ by ste nemuseli ísť do
zariadenia sociálnych služieb, ale by ste mohli ostať doma, tam, kde je Vám najlepšie?
A to len vďaka malej veľkej „hračke“ – signalizačnému náramku? Ale hlavne vďaka
novému úžasnému projektu SANTEA, ktorého patrónkou je naša GIZKA OŇOVÁ, ktorá
ako televízna Svokra zažila a riešila množstvo ľudských osudov
a preto je ako patrónka ten najlepší výber. O projekte sme sa porozprávali
nielen s ňou, ale aj s LADISLAVOM KOLLÁROM, ktorý je otcom myšlienky,
zakladateľom a tvorcom projektu.
SM: Pre koho je Váš projekt SANTEA určený?
LADISLAV KOLLÁR: Náš nový projekt sme vyvinuli na základe
dopytu zo strany našich budúcich klientov, hlavne dôchodcov a ich detí,
ktoré chcú mať pokojné svedomie a istotu, že ak sa niečo deje s ich
rodičmi, je tu niekto, resp. niečo, kto dá na nich pozor a v prípade
potreby zakročí tak, aby ich zachránil, či už ich život alebo zdravie. Na
Slovensku takéto komplexné riešenie, ako je naše, zatiaľ neexistuje, hoci
podobné projekty už vo svete bežia a sú seniormi a ich deťmi veľmi
vyhľadávané.
GIZKA OŇOVÁ: Ja len doplním, že poslaním projektu je
postarať sa o takých rodičov, ktorí by ešte radi žili doma, vo svojom
domácom prostredí. Vedia sa ešte o seba postarať, ale ich deti potrebujú
istotu, že sú v poriadku. Ja osobne si tiež neviem predstaviť, že by som
bola v domove, hoci to neodsudzujem a sú ľudia, ktorým je tam lepšie
ako vo svojom, nemajú nikoho a tu nájdu opateru aj spoločnosť. Ale zaraďujem
sa k seniorom, ktorí povedia svojim deťom - pomôžte mi, aby som mohol
dožiť doma. A práve tento úžasný projekt SANTEA im to umožní!
LADISLAV KOLLÁR: Dnešné deti, ktoré majú rodičov
v seniorskom veku a nevedia sa o nich postarať, majú pre nich zvyčajne
jediné riešenie – domov sociálnych služieb. My ponúkame iné riešenie, oveľa
príjemnejšie a citlivejšie. Ponúkame možnosť, aby rodiča ostali doma
a my sa o nich v ich domácom prostredí postaráme.
S
M: To znie až neuveriteľne! Poďme si teda konkrétne
vysvetliť, v čom spočíva vaša práca a aké konkrétne služby ponúkate?
LADISLAV KOLLÁR: Naša služba je prioritne zameraná hlavne na
potrebu monitoringu a signalizáciu potreby pomoci. Na základe tohto sme v našej
ponuke vytvorili tri balíky služieb. Prvý je balík Istota, druhý balík sme
nazvali Pomoc a tretí Starostlivosť.
SM: Tak si teraz jednotlivé balíky „rozmeňme na drobné“...
LADISLAV KOLLÁR: Základný balík ISTOTA zahŕňa práve ten
monitoring, ktorý je zo všetkého najdôležitejší, je to základná služba celého
projektu. Klient od nás dostane signalizačný náramok, ktorý nosí cez deň na
ruke, v noci sa náramok nabíja. Náramok je veľmi podobný hodinkám
a má viacero mimoriadne dôležitých funkcií, vďaka ktorým môžeme nepretržite
sledovať zdravotný stav nášho klienta. Vieme kedykoľvek zistiť jeho tep, krvný
tlak, okysličenie krvi a ďalšie životne dôležité funkcie. Náramok má aj
senzor pádu, takže ak klient spadne, vieme o tom a ak je klient po
páde v bezvedomí, senzor vyšle signál aj o tom a okrem toho
vyšle aj GPS údaje, kde presne sa klient nachádza a my môžeme na miesto
vyslať záchranné zložky. Pozor – GPS lokátor sa zapne len vtedy, keď si to
klient praje, alebo v prípade, keď je to veľmi potrebné, napríklad
v prípade pádu, nejde teda o žiadne sledovanie klienta. Sme jediná
súkromná spoločnosť, ktorá má priame linky na všetky typy záchrannej pomoci,
teda na hasičov aj operačné stredisko záchrannej služby, kde sme prioritný
partner a nášho klienta okamžite riešia.
SM: Dávate klientom okrem tohto zázračného náramku aj iné
signalizačné zariadenia, ktoré Vám dajú vedieť, že je s nimi niečo
v neporiadku, že sú ohrození na zdraví?
LADISLAV KOLLÁR: Áno. Klientovi v byte nainštalujeme núdzové
tlačidlá, ktoré vie ovládať. Sú v každej miestnosti a napríklad
v kúpeľni inštalujeme aj dve-tri pre prípad, že keď sa napríklad pošmykne,
má aspoň jedno tlačidlo nablízku. Klient má núdzové tlačidlo aj v signalizačnom
náramku, takže keď ide je vonku,
aj odtiaľ má možnosť privolať pomoc. Keď tlačidlo stlačí, aktivuje tým núdzový
signál v našom operačnom stredisku a naši operátori už vedia, čo majú
presne robiť. Klient má doma komunikačnú ústredňu, na ktorú sú napojené všetky signalizačné
zariadenia a núdzové tlačidlá a vďaka tomu vieme zistiť napríklad aj požiar,
únik vody... Toto všetko zahŕňa základný balík Istota a ten zahŕňa aj
informovanie oprávnených osôb o klientovi. Sú to samozrejme najčastejšie
deti alebo príbuzní klienta.
SM: Čo sa skrýva v ďalších balíkoch?
L
ADISLAV KOLLÁR: Balík POMOC zahŕňa všetky služby balíku
Istota plus sme pridali ďalšie, z nich niektoré nadštandardné. Napríklad
je to program kontrola úspory energie, s ktorým vieme klientovi ušetriť
energie, a to nie malú čiastku – niekoľko desiatok, možno aj stoviek eur ročne! V mnohých
domácnostiach to máme vyskúšané a overené. V balíku je konzultácia
s naším lekárov či zdravotníckym personálom v prípade potreby, je tam
možnosť aj nášho interného výjazdu zdravotnej sestry a jej pomocníka. Z ďalších služieb je to napríklad
donáška liekov, dávkovač liekov, kde vieme diaľkovo nastaviť ich dávkovanie
a kontrolovať klienta, či si lieky zobral. Taktiež vieme
pomôcť so zabezpečením rôznych prác v domácnosti z portfólia našich
zmluvných dodávateľov (napr. vodoinštalatér, elektrikár, plynár, murár atď.).
Takže vieme pomôcť skôr a za cenovo výhodnejších podmienok pre nášho
klienta.
SM: A napokon sa bližšie pozrime na tretí balík, ktorý
ste nazvali STAROSTLIVOSŤ...
LADISLAV KOLLÁR: Tento balík zahŕňa oba predošlé balíky a postupne
ho práve v tomto čase napĺňame jednotlivými programami. Ak si ho klient
objedná, mala by sa naša starostlivosť postupne vyrovnať rovnakej
starostlivosti, ako keby bol klient umiestnený v sociálnom zariadení, ale
samozrejme s tým rozdielom, že bude doma. Tento balík umožňuje už teraz
napríklad pravidelnú každomesačnú kontrolu naším lekárom, máme vlastnú ADOSku a
sestry, ktoré pravidelne navštevujú klienta. Z ďalších služieb je to napríklad
donáška liekov, dávkovač liekov, kde vieme diaľkovo nastaviť ich dávkovanie
a kontrolovať klienta, či si lieky zobral.
SM: Toto sú naozaj fantastické možnosti. Ale samozrejme za
všetkým sú peniaze. Ako to vyzerá v tomto smere?
LADISLAV KOLLÁR: Financovanie je možné dvoma spôsobmi. Prvý
je ten, že ľudia, ktorí sú zo zákona odkázaní na starostlivosť zo strany inej
osoby a majú potvrdenie poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, si
našu službu môže objednať s tým, že dostanú na ňu od samosprávy príspevok.
Druhý spôsob je ten, že si klient službu financuje sám ako samoplátca.
SM: V takom prípade by predsa mohli byť do toho
zainteresované deti seniorov, ktorí majú o túto službu záujem...
G
IZKA OŇOVÁ: Samozrejme! Doteraz sme poznali poistenie domu,
auta, drahých vecí, ale toto je obrovská poistka pre svojho rodiča. Každé dieťa
by si malo uvedomiť, čo ten rodič preňho spravil. Umožnil mu vzdelanie, dal mu
lásku, starostlivosť, odtrhol si od úst, aby mu vylepšil život... A dieťa teraz
povie – joj, tak mi je to ľúto, ale neviem sa o mamu postarať, som 300
kilometrov od nej. Ale pozor – už sa dá! Práve vďaka projektu SANTEA! Deti, poistite
si týmto spôsobom Vašich rodičov a majte istotu, že sú v poriadku. Váš
rodič už nepotrebuje hmotné veci, on potrebuje telefonát od vás, starostlivosť,
lásku a – svoj domov. Vďaka projektu SANTEA môže Váš rodič dožiť jeseň svojho
života doma a nie niekde zabudnutý a odložený... Jednoducho, jeseň života nevylepší Vaším
rodičom dovolenka či veľký televízor, ale pocit istoty a šťastia vo svojom
domove.
SM: Myslí projekt SANTEA aj na úplne osamelých ľudí, ktorí
už naozaj nemajú nikoho?
L
ADISLAV KOLLÁR: Im slúži naša služba „Dobrý sused“. Naši
operátori, zvyčajne psychológovia alebo ženy, ktoré sa vedia baviť
o všeličom možnom, zavolajú klientovi, „pokecajú“ si s ním aj poradia.
Vedieme klientovi kartu, z ktorej vieme, že napríklad mal ísť na svadbu,
tak si s ním pohovoríme, ako bolo... Máme aj sociálne poradenstvo pre
ťažšie prípady, keď sú už ľudia v depresii.
SM: Gizka, čo sa ti na tomto projekte najviac páči?
J
oj, tých vecí je strašne veľa! Napríklad to, že sú doňho
zainteresovaní ľudia, ktorí pracujú v sociálnej oblasti a sú doslova
podkutí dlhoročnou praxou. Tento projekt má ľudský krásny cieľ, aby naozaj
pomohol starým ľuďom dožiť svoj život doma. Je na seniorovi a jeho deťoch, aké
služby si vyberú, možností je veľa. Konkrétne služby sa dajú dopĺňať
a meniť, je to otvorený systém. Teraz pred Vianocami je veľmi dobrý čas na
zamyslenie. Deti často nevedia, čo darovať rodičom... Nie je toto práve ten
najlepší darček? Určite financiami prispejú aj samotní seniori a spolu to
zvládnu. Ak len jediný raz rodič ten „gombík zatlačí“ a zachráni mu to
zdravie alebo život, stojí to za to!
Infolinka: +421 940 999 123
Technická podpora: +421 940 999 150
Mail: info@santea.sk
I. Krasku 14, 934 01 Levice,
Slovenská republika
IČO: 54 125 006
Zápis v Registri poskytovateľov
sociálnych služieb vedenom na Úrade Nitrianskeho samosprávneho kraja, pod reg.
číslom: 383
Odoslaním emailu súhlasíte so spracovaním osobných údajov. Viac informácií o Ochrane osobných údajov TU a spracovaním Cookies TU .
Pre správne využívanie služieb a ich zdokonaľovanie, stránka Pre Obce - Santea prevádzkovaná spoločnosťou Santea - Personal services, s.r.o. využíva Cookies (technické, funkčné a Analytické. Vyjadrite prosím svoj súhlas alebo nesúhlas s používaním cookies, ktoré nám pomáhajú zabezpečiť lepšie služby. Viac inforáicií TU.